مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزشوپرورش گفت:به احتمال بسیار زیاد نتایج نهایی آزمون استخدامی آموزشوپرورش امشب از سوی سازمان سنجش اعلام میشود.
سید حسن حسینی مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش که نتایج آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش چه زمانی اعلام میشود؟اظهار داشت: به احتمال 99 درصد نتایج نهایی این آزمون امشب از سوی سازمان سنجش اعلام میشود البته این احتمال وجود دارد که پنجشنبه نیز اعلام شود.
وی افزود: سازمان سنجش اسامی نهایی 3700 نفر از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی را اعلام میکند البته برخی از ظرفیتها خالی مانده است که باید مشخص شود.
مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش گفت: نامهای را به سازمان سنجش ارسال کرده و خواستهایم تا لیست دقیق ظرفیتهای خالی مانده را به آموزش و پرورش اعلام کند.
لینک ثبت نام رشته های بدون آزمون نیمسال دوم 94-95 دانشگاه آزاد
رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاداسلامی از آغاز ثبت نام رشته های بدون آزمون نیمسال دوم ۹۵-۹۴ دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد .
دکتر دانشیان با اعلام این خبر گفت : کلیه متقاضیان ثبت نام دررشته های بدون آزمون مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه آزاد اسلامی می توانند از امروز چهارشنبه ۱۶دی ماه با مراجعه به سامانه این مرکز به نشانی www.azmoon.org ابتدا دفترچه راهنمای ثبت نام را دریافت و پس از مطالعه و کسب آگاهی های کامل در مورد رشته مورد نظر، در صورت تمایل و داشتن شرایط لازم بعد از تهیه کارت اعتباری، نسبت به ثبت نام در یک رشته محل اقدام نمایند.
رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاداسلامی ادامه داد : داوطلبانی که اقدام به ثبت نام در سامانه این مرکز نموده اند می بایست با تهیه یک نسخه چاپی از ثبت نام خود پس از ۴۸ ساعت به واحد دانشگاهی مربوطه مراجعه نمایند. لازم به ذکر است زمان شروع به تحصیل این دسته از متقاضیان نیمسال دوم ۹۵-۹۴ می باشد.
وی با تاکید بر عدم وجود هیچ تفاوتی بین مدرک فارغ التحصیلان رشته های با آزمون وبدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی و حتی عدم درج واژه با آزمون وبدون آزمون در مدرک آنان گفت : در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از رشته های کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی بدون آزمون می باشد و تنها در مورد تعداد معدودی از رشته محل های مقطع کارشناسی غیر پزشکی و رشته های گروه علوم پزشکی پذیرش به صورت با آزمون صورت می پذیرد .
به گزارش روابط عمومی مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاداسلامی، دانشیان در پایان خاطرنشان کرد : داوطلبان می بایست قبل از ثبت نام در مورد رشته و یا واحد دانشگاهی مورد علاقه خود دقت لازم را به عمل آورند ، چراکه امکان ویرایش اطلاعات پس از ثبت نام قطعی وجود ندارد . داوطلبان در صورت تمایل می توانند با تهیه مجدد کارت اعتباری نسبت به ثبت نام در رشته و یا محل جدید اقدام نمایند.
بهترین روش مطالعه برای شب امتحان
چه کسانی سراغ تقلب می روند و بهترین روش های تقلب کدامند؟چگونه می توانیم در صورت عدم آمادگی امتحان خود را به خوبی پاس کنیم و نمره خوبی به دست بیاوریم مشاوران تحصیلی چه توصیه هایی به دانش آموزان در این زمینه می کنند
دو هفته تا امتحان وقت دارم با 8 فصل درس، هفتهای 4 فصل بخوانم تمام میشود! 2 روز مانده با 8 فصل، روزی 4 فصل و در نهایت یک شب مانده به امتحان و هر 8 فصل در یک شب! کمتر دانش آموز و دانشجویی است که چنین برنامهای را تجربه و تفریحاتش را روز به روز جایگزین درس و برنامه امتحان نکرده باشد.
انگاری
این تبدیل به یک اصل شده که دانش آموزان و دانشجویان یک گوششان در و آن
دیگری دروازه است که هرچی به آنها گفته میشود درسهایتان را در طول ترم
بخوانید و شب امتحان را برای مرور بگذارید اما باز هم به گوششان نمیرود و
در طول ترم دفتر و کتاب و جزوه رو میبوسند و میگذارند کنار و حتی یک نگاه
هم بهش نمی اندارند و همین که اسم امتحان میاید همه به تکاپو میافتند و
به جان معلم و استاد، که بعضی از فصل هارو کم کنید یا چندتا سوال بدید و از
همانها امتحان بگیرید، اما خب از آنجایی که این حرفها و توجیهات هیچ
خریداری ندارند و معلم طبق روال معقول و منطقی درسی امتحانش را برگزار
میکند، کم کم کتابها تبدیل به گنج میشوند و از زیر خاک بیرون میآیند و
دانش آموز میماند با حجم زیادی از یک کتاب با کلی استرس، بیخوابی و وحشت
برای گرفتن یک نمره پاسی و قبولی! به خاطر همین، کمتر دانش آموزی است که
این جمله را از اطرافیان خود نشنیده باشد که جان به جانت کنند شب امتحان
درس میخوانی و لاغیر!
در همین مدت زمان کم هم برای موفق شدن در گرفتن نمره پاسی میشود با بعضی ترفندها راه یک ترمه را یک شبه انجام داد.
دانش آموزان زرنگ در این مواقع چه میکنند؟
خیلیها فکر میکنند که برنامه ریزی، برای همان بچه زرنگهایی است که از اول ترم درسهایشان را خواندهاند! روی همین حساب هم شب امتحان، همین جوری و بدون برنامه شروع به خواندن میکنند. بعد از اینکه نصف زمانشان را فقط برای مقدمه کتاب از دست دادند، تازه میفهمند که ای دل غافل…اما اگر از من میشنوید، برای همین چند ساعت باقی مانده تا امتحان هم برنامه ریزی کنید! اول ببینید که دقیقا چند ساعت فرصت دارید و قصد دارید چند فصل بخوانید! بعد همین مقدار را برای فصلهای کتابتان عادلانه تقسیم کنید. این جوری هم دستتان میآید که چقدر باید بخوانید و هم بیش از حد روی یک مطلب پیش پا افتاده وقت تلف نمیکنید!
این گونه هیچ نکته مهم امتحانی از شما مخفی نمیماند
با دوستانتان چک کنید، تا هم خیالتان راحت شود که منبع امتحانیتان درست است و هم از آخرین تغییرات و حذفیات امتحان مطلع شوید. وقتی بفهمید که چند صفحه ناقابل از کتابتان حذف شده است، آن هم درست شبی که برای یک صفحه هم حاضرید چانه بزنید، انرژیتان مضاعف میشود.
ایزدی رئیس اداره مشاوره تحصیلی شغلی وزارت آموزش و پرورش گفت: خواندن درس با همکلاسی و رفع اشکال با او در یادگیری موثر است همچنین این گونه درس خواندن باعث میشود تا به یاد آوردن نکات مهمی که معلم در طول ترم برای امتحان ذکر کرده است بهتر صورت گیرد و روی آنها بیشتر کار شود، حتی اگر باز هم در مواردی اشکال وجود داشت با یادداشت کردن آنها و رفع اشکال با معلم حداکثر تا قبل از ساعت امتحان، میتوان کاری کرد که در وقت امتحان دیگر نقطه تاریک و مبهمی از درس در ذهن باقی نماند و با خیالی آسوده از مرور تمام نکات مهمی که معلم گفته است در سر جلسه حاضر شد.
بدون تقلب هم میتوانید ۱۰ بگیرید!
وی اظهار داشت: این به خود محصلان بر میگردد که با توجه به شناسایی توانایی و استعداد خود در مدت زمان محدود بهترین شیوه برای حفظ و درک مفاهیم را به کار گیرند و با جلوگیری از پراکندگی حواس و حفظ تمرکز موفق شوند. مثلا برخی از دانش آموزان از طریق شیوههای تصویری یا رمزگذاری یا حفظ کلید واژههای هر متن، مطالب را بهتر به خاطر میسپارند.
استفاده از حفظ کلید واژهها بدین صورت است که واژههای مهم یک متن را حفظ میکنند و سپس متنی متناسب را با ذهن خود برای همان واژههای مهم که نمره به آنها تعلق میگیرد میپرورانند و مینویسند. یا حتی بعضی از دانش آموزان عکس ذهنی از برخی صفحهها میگیرند و با توجه به تصویری که از آن صفحه در ذهن دارند و هرگز هم پاک نمیشود، مطالب را روی برگه پیاده میکنند.
بارم بندیها را بپا
رئیس اداره مشاوره تحصیلی شغلی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: ارتباط عمیق و علاقه به درسی که امتحان آن نزدیک است باعث میشود ۳۰ درصد درک و فهم آن برای دانش آموز بیشتر باشد. از این رو یک دانش آموز توانمند، با انرژی مثبت دادن، اراده و اعتماد به نفس خود را افزایش میدهد تا با یک روحیه شاد و آرام و با اعتماد به خدا برنامه خود را دنبال کند. دانش آموز به هنگام مطالعه با طرح سوال از خود یا مرور سوالاتی که معلم در طی کلاس و امتحانات قبل مطرح کرده است میتواند نکات و تیترهای مهم را برای خود مرور کند و آنها را بهتر از موارد دیگر به خاطر بسپارد.
وی افزود: دانستن ریز نمرات یا همان بارم بندی درسهای کتاب بسیار کمک کننده است چرا که در مدت زمان محدود که حداکثر ۱۲ ساعت تا امتحان است خواندن فصلها با اولویت بندی بارم بیشتر به بارم کمتر باعث میشود فصلهای مهم شناخته شوند و روی آنهایی که در امتحان بارم بیشتری را به خود اختصاص میدهند وقت بیشتری صرف شود.
بکوب درس نخوانید به استخر بروید
ایزدی بیان کرد: بکوب و بدون استراحت، وقت خود را صرف درس خواندن کردن اشتباه است و این خود باعث زدگی فرد از درس و کاهش یادگیری او میشود. به همین دلیل توصیه میشود برای هر ۵۰ دقیقه مطالعه ۱۰ دقیقه به مغز استراحت دهید تا این گونه عملکرد ذهن و مغز با نیرویی دوچندان افزایش پیدا کند و یادگیری سریعتر صورت گیرد. همچنین لازم است دانش آموزان در حین مطالعه، از دروس یادداشت برداری نمایند تا بتوانند در فرصتهای مرده، مطالعات خود را چندین بار مرور کنند و در امتحانات نکتهای را از قلم نیندازند.
وی اذعان داشت: قطعا شیوههای یادگیری در افراد متفاوت است اما در هر صورت درس خواندن با ذهن خسته کاری بیهوده است و فرد باید برای باز شدن ذهن و افزایش راندمان یادگیری در ایام امتحانات خیلی از اوقات فراغت خود کم نکند و به پارک، استخر و سینما برود.
دوپینگ غذایی شب امتحانی
وی گفت: نوشیدن زیاد آب و مصرف پروتئین همراه با صبحانه قبل از امتحان موجب افزایش هوشیاری و تمرکز بهتر در گرفتن اطلاعات میشود؛ بنابراین مصرف تخممرغ، پنیر و شیر به توان مغز کمک میکند و مصرف آنها در صبح روز امتحان به همراه ترکیبات حاوی فیبر مفید است. مصرف کربوهیدراتهای مناسب (قندهای طبیعی شامل عسل، خرما و کشمش) با افزایش یک مادهٔ شیمیایی در خون به نام سروتونین باعث مهار درد، اشتها و اضطراب میشود. البته مصرف زیاد قندهای مصنوعی در طی دورهٔ امتحان توصیه نمیشود؛ زیرا گلوکز به میزان زیاد منجر به کاهش قدرت یادآوری و حافظه میشود. بهتر است در دورهٔ امتحانات از مصرف شکر، بیسکویت و سایر ترکیباتی که شکر زیاد دارند اجتناب کنید.
ایزدی ادامه داد: گاهی در زمان استراحت میتوانید چای سبز یا چای سیاه کمرنگ بنوشید؛ اما نوشیدن قهوه توصیه نمیشود؛ زیرا کافئین آن میتواند موجب تضعیف سیستم ایمنی و احساس عصبانیت و سردرد شود. همچنین گفتنی است رژیم غذایی پرچرب، روی تمرکز افراد اثرات منفی دارد و حافظه را ضعیف میکند.
اه، تو این شلوغی کجا درس بخوانم؟
درس خواندن در محیطی آرام با شرایط مناسب با تمرکز و یادگیری بیش تری همراه است. نور و رنگ، شیوه چیدمان، نظم و ترتیب محیطی که در آن مطالعه انجام میشود، در میزان تمرکز و یادگیری موثر است از این رو ایزدی بیان کرد: اتاقی که برای مطالعه و درس خواندن انتخاب میشود باید خالی از هرگونه عوامل مزاحم از قبیل موبایل، تلویزیون، تبلت و رایانه و فقط دارای لوازم ضروری فرد برای مطالعه باشد. همچنین اتاق قبل از مطالعه باید به خوبی تمیز و مرتب شده باشد چرا که مرتب بودن اتاق مطالعه بسیار به یادگیری کمک میکند.
خانوادهها کاری از دستتان بر نمیآید حداقل استرس ندهید
وی در خصوص توصیهای به والدین خاطر نشان کرد: در ایام برگزاری امتحانات به خاطر شور و هیجانی که جوان و نوجوان را فرا میگیرد در تغذیه، خواب و بهداشت او تغییراتی ایجاد میشود همچنین فشار خانوادهها برای گرفتن نمرهای مطلوب از سوی فرزندشان یکی دیگر از نگرانیهای دانش آموزان در این ایام است از این رو باید به خانوادهها گفته شود که در این مورد منطقی و آرام برخورد کنند، روند برنامههای مدرسه را بسیار طبیعی جلوه دهند و در حفظ آرامش و دادن روحیه با نشاط و فعال در آنان بکوشند تا روی دانش آموز تاثیر منفی ایجاد نشود و فرزندشان در آرامترین فضا بتواند درس بخواند و نمره مطلوب را بگیرد.
باید دانش آموزان از درس خواندن در شب امتحان با کم خوابیدنها، شرایط روحی نامطلوب و پر استرس که موجب خستگی زودهنگام، کاهش بازده و فراموشی زودتر مطالب از ذهن آنها میشود تجربه کسب کنند و یاد بگیرند که برای دیگر امتحانات خود از ابتدای ترم تحصیلی برنامه ریزی داشته باشند و خود را به این شیوه عادت دهند. مطمئنا در این صورت است که دانش آموز با همان اندک اندک خواندن و مرور در شب امتحان میتواند در امتحانات موفقتر ظاهر شود و در نهایت با گرفتن نمرهای بالا و نه فقط نمرهای برای پاس شدن درس لذتی دوچندان ببرد.
تقلب راه اول و راه آخر برای موفقیت در امتحان نیست، پس به جای ترس و دلهره و دست به دامن درسخوان کلاس شدن برای تقلب میان سیل عظیمی از مراقبان با چشم و گوشهای تیز و این همه کمیته انضباطی و گرفتن نمره صفر به محض مشاهده تقلب بهتر است درس بخوانید تا موفق شوید و در شرایط اضطراری به ترفندهای شب امتحانی ناخنکی بزنید؛ فراموش نکنید، موفقیت تکرار لجوجانهٔ کارهای ساده و درست است.
معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نمرات پایه دوم و سوم متوسطه یعنی پایههای ۱۱ و ۱۲ به عنوان سابقه تحصیلی خواهند بود، مطرح کرد: این طرح در ورود دانشآموزان به دانشگاه تاثیرگذار خواهند بود.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نمرات پایه دوم و سوم متوسطه یعنی پایههای ۱۱ و ۱۲ به عنوان سابقه تحصیلی خواهند بود، گفت: در سال ۹۵ پیش دانشگاهی حذف و دوره متوسط سه ساله خواهد شد.
علی زرافشان در گفتوگو با میزان، درباره حذف پیش دانشگاهی اظهار کرد: با توجه به استقرار ساختار ۶-۳-۳ به طور طبیعی وقتی پایه دوازدهم مستقر شود پیش دانشگاهی حذف خواهد شد.
وی در مورد تغییر شیوه جذب دانشجو بعد از حذف پیش دانشگاهی، تصریح کرد: با توجه به مصوبه امسال شورای اصل کنکور، ۲۵ درصد نمرات امتحانی در سوابق تحصیلی تاثیر گذار است و همچنن برای آزمون سراسری ۹۵، پنج درصد نمرات پیش دانشگاهی تاثیرگذار خواهد بود که امسال با تاثیر مثبت و سال دیگر با تاثیر منفی است.
وی ادامه داد: با استقرار این ساختار، در سال تحصیلی ۹۵ پیشدانشگاهی حذف، و دوره متوسط سه ساله خواهد شد که نمرات پایه سوم متوسطه و دوره پیش دانشگاهی به عنوان سابقه تحصیلی محسوب میشوند.
معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نمرات پایه دوم و سوم متوسطه یعنی پایههای ۱۱ و ۱۲ به عنوان سابقه تحصیلی خواهند بود، مطرح کرد: این طرح در ورود دانشآموزان به دانشگاه تاثیرگذار خواهند بود.
زرافشان هدف از اجرای این طرح را میزان افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در روند جذب دانشجویان در کنکور سال آتی دانست و خاطرنشان کرد: در واقع بعد از اولین سال استمرار پایه دوم، ایجاد سابقه تحصیلی پایه دوم متوسطه یعنی پایه ۱۱ را شروع خواهیم کرد.
وی به موضوع اجرای قانون حذف کنکور اشاره کرد و ادامه داد: این قانون در سال ۸۶ مطرح شد که مجلس شورای اسلامی سال ۹۲ آن را اصلاح کرد و بر اساس قانون کنونی که ملاک عمل هست یک تکلیف برای دستگاههای مختلف تعیین شده است که طی پنج سال ۸۵ درصد کل ظرفیتهای آموزش عالی بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش شود.
مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور همچنین از امکان ویرایش اطلاعات خبر داد و افزود: داوطلبانی که قبلا نسبت به ثبتنام در آزمون مذکور اقدام کردهاند در صورت تمایل میتوانند با مراجعه به سایت سازمان نسبت به مشاهده و ویرایش اطلاعات خود اقدام نمایند.
اعطای پژوهانه به پایاننامههای کارشناسیارشد و رسالههای دکتری تخصصی
بنیاد ملّی نخبگان از پایاننامهها و رسالههای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی،که یکی از نیازهای پژوهش بنیاد را برطرف کند، پشتیبانی میکند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان، مهمترین نکات این موضوع به شرح زیر است:
الف. محورهای پژوهش موردنیاز
1. مبانی نظری مفهوم نخبگی
2. نظام شناسایی دانشآموزان مستعد برتر
3. نظام سیاستگذاری، برنامهریزی آموزشی، تربیتی و هدایتی برای دانشآموزان مستعد برتر
4. شاخصها و سنجههای شناسایی دانشجویان مستعدبرتر
5. نظام آموزشی و هدایتیِ دانشجویان مستعدبرتر
6. نظام سیاستگذاری، برنامهریزی و مدیریتیِ مناسب در محیطهای علمی و فنّاورانه
7. طراحی نظام بهکارگیری و اثرگذاری نخبگان علمی، فنّاورانه و فرهنگی در کشور
8. روشهای مناسب برای الگوسازی و تکریم نخبگان علمی، فنّاورانه و فرهنگی
9. نظام شناسایی استعدادهای هنری، ادبی، قرآنی، مدیریتی، فرهنگی، حوزوی، صنعتی و فنّاورانه
10. اخلاق نخبگی و فرهنگ نخبگانی در اسلام و ایران
11. تاریخ نخبگی و نخبگان در ایران و جهان
12. نظامهای آموزشی و پژوهشی ویژة نخبگان در جهان
13. نهادهای تخصصی ـ حرفهای و نقش آنها در نظام نخبگانی
14. پژوهشهای مرتبط با سند راهبردی کشور در امور نخبگان
15. نظام چرخش نخبگان و خروج نخبگان از چرخة خدمت
16. آسیبشناسی برنامههای موجود در حوزههای شناخت، جذب و هدایت اجتماعات نخبگانی
17. نیازسنجی روانی ـ عاطفی و شغلی ـ اجتماعی اجتماعات نخبگانی
18. مفاهیم اختراع، اکتشاف، نوآوری و روشهای علمی ارزیابی آنها
19. بازنگری نظام علمی و فنّاورانة کشور برای نخبهشناسی و نخبهپروری
20. بازنگری نظامهای اجرایی و صنعتی کشور برای نخبهگزینی و نخبهگماری
ب. مبلغ پژوهانه
1. سی میلیون ریال برای دانشجویان کارشناسیارشد
2. شصت میلیون ریال برای دانشجویان دکتری تخصصی
3. از این اعتبار 75% به دانشجو و 25% به استاد(ان) راهنما پرداخت میشود.
ج· فرایند اجرا
دانشجویانی که موضوع پایاننامهشان مرتبط با محورهای پژوهشی است، میتوانند بهشرح زیر عمل کنند:
1. معاون پژوهشی دانشگاه/ پژوهشگاه، دانشجو را به همراه موضوع پژوهش و نسخهای از طرحنامة مصوب پژوهشی به بنیاد ملّی نخبگان معرفی میکند. (نمونه نامه پیوست)
2. بنیاد پس از بررسی و تأیید طرحنامه، قرارداد اعطای پژوهانه را با دانشگاه/ پژوهشگاه عقد میکند.
4. پرداخت پژوهانه طی دو مرحله صورت میپذیرد:
الف. مرحلة اول پس از عقد قرارداد بنیاد با دانشگاه
ب. مرحلة دوم پس از دفاع موفقیتآمیز دانشجو در بنیاد
بهترین راه از بین بردن چربی شکم / 3 روش متفاوت
لینک ثبت نام و دانلود دفترچه ثبت نام آزمون دکتری 96 سراسری
شرایط ثبت نام:
ثبتنام برای آزمون ورودی دکتری (Ph.D) سال 1395 از روز یکشنبه مورخ 94/10/06 آغاز و در روز سه شنبه مورخ 94/10/15 پایان میپذیرد. لازم به تاکید است که ثبتنام منحصراً به صورت اینترنتی و از طریق پایگاه اطلاع رسانی این سازمان به نشانی: www.sanjesh.org انجام خواهد پذیرفت.
هر داوطلب براساس علاقه فقط میتواند در یک کدرشته امتحانی (بر اساس ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون)، ثبتنام و در آزمون مربوط شرکت نماید.
مراحلی که داوطلب باید برای ثبت نام اقدام کند:
مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی این سازمان به نشانی فوق برای تهیه کارت اعتباری ثبت نام (سریال 12 رقمی) و دریافت دفترچه راهنمای ثبتنام (دفترچه شماره 1).
2- تهیه فایل عکس اسکن شده داوطلب بر اساس توضیحات مندرج در دفترچه راهنمای ثبتنام.
3-آماده نمودن مدارک و اطلاعات مورد نیاز جهت ثبتنام.
4- با توجه به اینکه پرداخت هزینه ثبتنام منحصراً بصورت اینترنتی انجام میگیرد، داوطلبان لازم است به وسیله کارتهای بانکی عضو شبکه شتاب که پرداخت الکترونیکی آنها فعال است، با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی سازمان و پرداخت مبلغ 500.000 (پانصدهزار) ریال به عنوان وجه ثبتنام شرکت در آزمون نسبت به ثبتنام اقدام نمایند.
تبصره: با توجه به اینکه مقرر گردیده است که در مراحل مختلف فرآیند این آزمون، خدماتی از طریق پیام کوتاه به داوطلبان ارائه شود، داوطلبانی که تمایل به استفاده از خدمات پیام کوتاه دارند، با انتخاب گزینه مربوط و پرداخت مبلغ 5000 (پنج هزار) ریال به عنوان هزینه استفاده از خدمات پیام کوتاه، میتوانند از این خدمات استفاده نمایند.
دستورالعمل و نحوه تکمیل تقاضانامه ثبت نام اینترنتی:
به داوطلبان توصیه می شود که مطابق دستورالعمل مندرج در دفترچه راهنمای ثبت نام، ابتدا فرم پیش نویس تقاضانامه مندرج در دفترچه مذکور را تکمیل نموده و سپس بر اساس فرم پیش نویس با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور، اطلاعات لازم را بر اساس بندهای برنامه نرم افزاری ثبت نام وارد نمایند. ضمناً داوطلبان لازم است در درج اطلاعات ثبتنام دقت نمایند. بدیهی است در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در موارد قید شده در تقاضانامه ثبت نام با مدارک داوطلب در صورت پذیرفته شدن در آزمون، قبولی وی (کان لم یکن) تلقی شده و از ادامه تحصیل داوطلب جلوگیری خواهد شد.
زمان توزیع کارت اینترنتی و محل آزمون:
براساس برنامه زمانی پیش بینی شده آزمون ورودی دکتری (Ph.D) سال 1395 در روز جمعه مورخ 94/12/14 برگزار خواهد شد. داوطلبان لازم است از روز سهشنبه مورخ 94/12/11 لغایت روز جمعه مورخ 94/12/14 با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی این سازمان نسبت به تهیه پرینت کارت شرکت در آزمون و راهنمای شرکت در آزمون اقدام نمایند. محل آزمون داوطلبان بر اساس استان و شهرستان محل اقامت مندرج در بند 33 تقاضانامه تعیین میگردد. لذا مقتضی است داوطلبان با مراجعه به جدول شماره 2 دفترچه راهنمای ثبتنام و درج کد مربوط به استان و شهر محل اقامت در تقاضانامه ثبت نام اقدام نمایند.
توصیههای مـهم:
1) توصیه میشود داوطلبان پس از تکمیل تقاضانامه، دریافت شماره پرونده 6 رقمی و کدپیگیری 16 رقمی یک نسخه پرینت از تقاضانامه تهیه و نزد خود نگهداری نمایند.
2) به داوطلبان توصیه میشود در انتخاب کدرشته امتحانی و همچنین شهرستان محل حوزه امتحانی خود دقت لازم را مبذول فرمایند. لذا پس از دریافت کد پیگیری 16 رقمی در این خصوص به درخواستهای داوطلبان مبنی بر اصلاح و یا جابجایی ترتیب اثر داده نخواهد شد.
3) با توجه به مشکلات بوجود آمده در آزمون های قبلی، در خصوص اشتباه در ارسال عکس داوطلبان، که این موضوع اکثراً برای داوطلبانی که در کافی نت ثبت نام میکنند رخ داده است، تاکید میگردد چنانچه ثبت نام خود را توسط کافی نت ها انجام میدهید، علاوه بر کنترل اطلاعات ثبتنامی، حتماً نسبت به کنترل عکس ارسالی دقت نمایید تا اشتباهاً عکس داوطلب دیگری به جای عکس شما ارسال نگردد. بدیهی است که در صورت ارسال عکس اشتباهی از طرف متقاضی، فرد به عنوان متخلف تلقی و مطابق مقررات با وی رفتار خواهد شد.
4) هرگونه تغییری از طریق نشریه پیک سنجش (هفتهنامه خبری و اطلاعرسانی سازمان سنجش)، پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش و در صورت لزوم از طریق رسانههای گروهی اعلام خواهد شد.
5) در صورت لزوم داوطلبان میتوانند با
شماره تلفن گویای: 42163-021 با روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور
تماس حاصل نموده و یا از طریق سیستم پاسخگویی اینترنتی (غیرحضوری) سازمان
اقدام نمایند.
توکلی در پایان در مورد زمان برگزاری آزمون نیز اظهار کرد: این آزمون در روز جمعه 14 اسفندماه سال 94 در حوزههای امتحانی مربوط برگزار میشود.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به دغدغه داوطلبان آزمون دکتری سال ۹۵ گفت: تغییرات قانون دکتری شامل آزمون اسفند ۹۴، نخواهد شد.
ابراهیم خدایی گفت: آزمون دکتری نیمه متمرکز که در اسفند ماه ۹۴ برگزار می شود برای ورودی مهر ۹۵ است و از آنجایی که در قانون جدید سنجش و پذیرش دانشجو آمده است که تغییرات باید حداقل یکسال قبل اطلاع رسانی شود، این آزمون شامل تغییرات جدید مصوبه مجلس نمی شود.
وی اضافه کرد: ورودی های سال ۹۵ بر اساس ضوابط فعلی پذیرش می شوند و اگر مراحل تصویب قانون طی و قانون نهایی شود، قطعا تغییرات جدید آن برای ورودی های سال ۹۶ قابلیت اجرایی خواهد داشت.
خدایی خاطرنشان کرد: پس از اینکه قانون ابلاغ شد سازمان سنجش تغییرات آزمونی را برای آزمون آبان ماه سال ۹۵ و ورودی های سال ۹۶ اعلام خواهد کرد.
رئیس سازمان سنجش یادآور شد: داوطلبانی که در حال حاضر می خواهند برای آزمون دکتری نیمه متمرکز سال ۹۵ ثبت نام کنند، مطمئن باشند که ثبت نام براساس ضوابط دفترچه ثبت نام که منتشر شده است، انجام می شود.
کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه ۲۲ آذر ماه به تصویب رسید.
نمایندگان با ۱۰۴ رای موافق ۷۱ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر در مجلس با کلیات این طرح موافقت کردند. با تصویب نهایی این طرح، آزمونی واحد برای تحصیلات دورههای تکمیلی ارشد و دکتری برای دانشگاههای آزاد، پیامنور و سراسری برگزار میشود.
ماده ۵ این طرح به شیوه جذب دانشجوی دکتری می پردازد که در ابتدا پس از تصویب کلیات برای بررسی بیشتر به کمیسیون آموزش بازگشت و پس از نهایی شدن نظرات کارشناسی در صحن علنی و جلسه روز یکشنبه ۶ دی ۹۴ به تصویب نمایندگان رسید.
بر این اساس، سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ناپیوسته بر حسب هر یک از شیوههای (آموزشی، پژوهشی و پژوهشمحور) به شرح زیر انجام میشود :
درصد آزمون کتبی و مصاحبه دکتری 96-97 تعیین شد
الف- دکتری آموزشی پژوهشی
سنجش و پذیرش برای ورود به دوره دکتری ناپیوسته آموزشی پژوهشی بر اساس معیارهای زیر صورت میگیرد:
۱- آزمونهای متمرکز ۵۰ درصد
۲- سوابق آموزشی و پژوهشی و فناوری ۲۰ درصد
۳- مصاحبه علمی و سنجش عملی ۳۰ درصد
ب- دکتری پژوهش محور:
سنجش و پذیرش برای دوره دکتری ناپیوسته پژوهشمحور بر اساس معیارهای زیر انجام میشود:
۱- آزمونهای متمرکز ۳۰ درصد
۲- سوابق آموزشی پژوهشی و فناوری ۲۰ درصد
۳- مصاحبه علمی و بخش عملی ۳۰ درصد
۴- تهیه طرحواره ۲۰ درصد
بر اساس تبصره ۱ این ماده، برگزاری آزمونهای متمرکز زیر نظر هر یک از وزارتخانهها و از طریق سازمان سنجش و آموزش کشور و مرکز سنجش آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار میشود.
شورای سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی میتواند با لحاظ بند (ت) ماده ۱ از ظرفیت دانشگاههای کشور اعم از دولتی و غیردولتی در برگزاری آزمون متمرکز استفاده کند.
همچنین طبق تبصره ۲ این ماده، هر یک از وزارتخانهها مکلفند در چارچوب آمایش آموزش عالی کشور سالانه نسبت به تعیین سقف ظرفیت مجاز پذیرش دانشجو برای تمامی رشتهمحلهای مورد تایید شورای گسترش، خود اقدام کنند.
علاوه بر این طبق تبصره ۳، طرحواره دکتری پژوهشمحور باید در جهت رفع یکی از مشکلات ملی باشد و به تصویب دستگاه اجرایی ذیربط رسیده باشد.
همچنین طبق تبصره ۴ این ماده شورای سنجش و پذیرش دانشجو میتواند هر سه سال یکبار نسبت به اضافه کردن معیارهای دیگر و تعدیل حداکثر ۱۰ درصد معیارهای موجود اقدام کند. زمان اعلام این تغییرات حداقل یک سال پس از اعلام عمومی آن است.